,,Piaţa vinului moldovenesc are nevoie de o restructurare”

Foto-simbol. Expoziţia vinurilor 2012

Statististicile de azi arată că deşi suntem un stat agrar şi asociem pămîntul moldav cu vinurile de calitate, cetăţenii R.Moldova consumă mai mult băuturi tari decît vin. Astfel, 90% din  producţia de vin este exportată şi doar 10%  este pentru consum intern.  Gheorghe Arpentin, Preşedintele Uniunii Oenologilor din R. Moldova  spune că piaţa vinului din ţară are nevoie de o inversare a structurii de consum întrucît ,,exportăm vinul pe care îl producem dar avem o piaţă distrofică în interior”.

Cu toate că se încercă diversificarea pieţelor, cel mai mult exportăm în spaţiul CSI.  Arpentin ne spune că acest lucru este în defavoarea calităţii vinurilor noastre întrucît  acestea sunt pentru noi nişte pieţe necalitative, care au cerut întotdeauna ceva mai ieftin, întrucît puterea de cumpărare de acolo nu este cea mai înaltă : ,,Noi nu am putut  să evoluăm ca şi calitate, pentru că, dacă facem un vin bun şi  îl ducem în CSI, nimeni nu o să ne înţeleagă, calitatea tot timpul costă. Pieţe ca  Rusia, Belarus, Ucraina înca nu sunt receptive la aşa ceva şi nu este de mirare că avem  vinuri care seamănă cu pieţele noastre principale”

Exportul este întotdeauna legat de  riscuri, toate ţările trec prin asta, nu numai R.Moldova are probleme, în acest caz, scăparea este să ai o piaţă puternică în interior, mai spune expertul:  ,,Francezii sunt cei mai mari producători, dar 60 %  le consumă  însasi ei, dar noi, sîntem mari producători, dar exportăm totul. Dacă ţara noastră o să vîndă  60 mil de sticle şi nu 10 milioane ca acum, atunci ar fi foarte bine, o să avem o economie care o să trăiască, 300 de mii de oameni, direct sau indirect sunt implicaţi în acest sector” a mai adăugat expertul.

Expozitia de vinuri 2012

Producătorii sunt optimişti în ceea ce priveşte  cosumul de vin şi cred că lucrurile se pot schimba dacă vom promova vinul autohton în cadrul mai multor festivaluri şi expoziţii. Întrebaţi de ce moldovenii preferă  băuturile tari şi mai puţin vinul, cei mai mulţi dintre producători ne-au spus că noi nu a avem o cultură a consumului de vin ,,  avem un potential enorm, care  poate fi dezvoltat doar prin educarea consumatorului“.

În acelaşi timp, o soluţie pe care o văd experţii este diversificarea pieţele de export, care să ne impună o cerinţă de îmbunătăţire continuă a vinului, piete cum ar fi Polonia, Cehia, Germania, acestea  fiind spaţiul care ne permiteA să fim competitivi, pieţe promiţătoare pentru viitorul vinului moldovenesc.

 

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s